Brasa eller inte brasa, det är frågan ?

Blött, surt och regnigt, ingen större riska att det anläggs en gräs- eller skogsbrand om rishögen ute på gärdet eldas upp idag.

Först provade jag med T-röd/diesel/bensin i en blandning, Ca 2 liter hällde jag på, tände en trasa indränkt med lampolja som jag försiktigt stack in i brasan med en lång pinne. Fräs- pys pjfft…. slocknar utan att göra någon nytta alls.

Sedan for jag och köpte mer diesel slog upp runt två liter, tillsatte en halvliter 95 okt bensin, skakade om ordentligt.
Hällde ut alltihop över brasan, tände ny trasa med lampolja och stack in den i brasan. Fräs – pys- brinna – knastra i två minuter sen…. ingenting 😦

Det är fan i mig så surt så inte ens diesel/bensin brinner!

Lägger ner detta för idag, får vänta tills det det blir torrare i luften.

Dags för nästa lilla lördagsprojekt istället: röka laxöring.
Det kan i alla fall inte misslyckas.

Kommentera

